Cum se obține CERTIFICATUL UE/SEE (BESCHEINIGUNG EU/EWR)

aPasul 1 – Se completează și se depune câte o CERERE DE ELIBERARE A UNEI ADEVERINŢE DE VENIT pentru fiecare dintre soți la ANAF-ul de sector sau de județ, acolo unde aveți domiciliul din cartea de identitate. Unele administrații cer procură pentru cel care ridică adeverința de venit dacă nu este titularul adeverinței. A1cerere_OPANAF_3396_2016

În termen de o săptămână se eliberează adeverințele de venit pe baza unui bon cu numărul de înregistrare.
Pasul 2 – Se completează CERTIFICATUL UE/SEE (conține 4 pagini: certificatul în limba germană într-un exemplar, o anexă de calcul pentru organul fiscal german, certificatul în limba română în două exemplare). Acest certificate se completează la secțiunea „Date personale” și „Semnătura”, restul secțiunilor „Venituri impozabile în statul de reședință” și „Confirmarea autorității fiscal” le completează administrația fiscală. Sunt administrații care te cheamă ulterior pentru completarea secțiunii „Venituri impozabile în statul de reședință” după ce ai înregistrat cerere la registratură și după ce scot din sistemul lor situațiile care au stat la baza adeverințelor pe venit. Bescheinigung_EU_EWR_Rumänisch_2011
La CERTIFICATUL UE/SEE se atașează (se depune simultan) CERERE (1) pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală privind aplicarea Convenţiei/Acordului de evitare a dublei impuneri (APPLICATION for the issuance of the certificate of tax residence in order to apply the Convention/Agreement for the avoidance of double tax) A3_OMFP_583_2016

Această cerere se completează și se semnează de către titular. În cazul în care cererea se depune de altă persoană decât titularul, pe baza unei procuri, împuternicitul își completează datele și semnează la secțiunea „Reprezentantul/Împuternicitul persoanei fizice rezidente în România The representative/commissioner of the individual resident in Romania”. Chiar dacă un cetățean român locuiește și muncește în altă țară europeană mai mult de 183 de zile în 12 luni consecutive, el are rezidență fiscală în România pentru motivul că România este centru intereselor lui vitale, adică are soț/soție, copii, persoane în întreținere sau proprietăți în România.
La CERTIFICATUL UE/SEE se mai atașează:

  1. Copie după cărțile de identitate ale soțului și soției,
  2. Adeverințele de venit în original obținute la Pasul 1,
  3. Procura, dacă cel care depune actele nu este persoana pentru care se scoate certificatul,
  4. Copie după certificatul de înregistrare fiscal din Germania ( HINWEISE ZUR IDENTIFIKATIONSNUMMER” care specifică „PERSONLICHE IDENTIFIKATIONSNUMMER”) la unele administrații. Numărul de identificare personală la administrația fiscală germană se obține în urma: angajării la o firmă germană și a transmiterii documentelor privind salariații de către angajator la fiscul german. La sfârșitul anului, când se face calculul final al impozitului pe venituri, trebuie depus certificatul UE pentru a documenta veniturile și impozitele plătite în România și pentru a se evita dubla impozitare conform Convenția între România și Republica Federală Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital care a fost semnată la Berlin pe data de 04.07.2001.
  5. Facturi de utilități pe numele celor doi, la unele administrații.

CERTIFICATUL UE/SEE se eliberează în două săptămâni.

Prima concluzie: toată procedura de obținere a unui CERTIFICAT UE/SEE durează aproximativ trei săptămâni în condițiile în care urmați strict Pasul 1 și Pasul 2.

Prima observație: în cazul pentru care am lucrat eu plecarea din țară s-a produs în anul 2011 înainte de apariția obligativității completării chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale (2012).

Dacă plecarea a avut loc începând cu anul 2012 cei care cer un certificat de rezidență fiscală au obligația completării chestionarului.

Dacă vreți să aprofundați vă recomand:

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_StabilireaRezidenteiFiscale_Editie2017.pdf

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/OMFP1099_2016.pdf

http://www.luizadaneliuc.ro/anaf-raspunde-stabilirea-rezidentei-fiscale-unei-persoane-fizice-plecarea-romania/

COMPLETARE EXPLICAȚII în 23.01.2018

Există țări, ca Germania, care utilizează metoda impozitului pe venitul global (adică se iau în calcul toate veniturile unei persoane, inclusiv veniturile din salarii, pentru determinarea tranșei de venit și implicit a procentului de impozitare) și care cer CERTIFICATUL UE/SEE (BESCHEINIGUNG EU/EWR).

Sumele pe care le-ați câștigat în România din alte surse (dividende, chirii, vânzări de imobile etc) și care sunt înscrise în Certificatul UE/SEE eliberat de ANAF se adună la baza de calcul a tranșei de venit în Germania. Baza de calcul te încadrează într-o anumită tranșe de venit, iar tranșa de venit determină procentul cu care se impozitează veniturile la finalul unui an fiscal în Germania. Veniturile din România nu se impozitează în Germania, participă doar la suma care determină tranșa de venit în care vă încadrați. Impozitarea finală se face la veniturile obținute pe teritoriul Germaniei corelând clasa de impozitare cu tranșa de venit anual.

Adaug un link foarte bun pentru clarificare tranșelor de impozitare

https://romde.eu/index.php/ro/capitol-8-impozite/31-8-1-impozitele-pe-salariu-lohnsteuer.

În Germania, chiar dacă sunteți numai salariat, depuneți declarația finală pentru anul fiscal anterior cu ajutorul unui consultant sau singur. Dacă sunteți cetățean român trebuie să atașași Certificatul UE/SEE.

A doua concluzie: dacă munciți în Germania ca salariat nu aveți de plătit nimic în România în cazul în care v-ați declarat rezidența fiscală în România pe motiv de centrul vital al intereselor dumneavoastră. Singura obligație este să depuneți chestionarul.

A doua observație: ce am scris în acest post ține strict de experiența mea, de nivelul meu de documentare, înțelegere și explicare a unei situații de rezolvat.

Subiect actualizat azi, 11.05.2018

Pentru obținerea CERTIFICATULUI UE / SEE (BESCHEINIGUNG EU / EWR), recomandarea mea este să vă adresați direct ghișeului DUBLA IMPUNERE – persoane fizice din cadrul administrației fiscale de care aparțineți, pentru că am observat că s-au mai simplificat pașii de urmat.

Sunt administrații care nu mai cer adeverințe de venit soț și soție și completează ei din baza de date veniturile pe Certificatul UE/SEE.

La ghișeul DUBLA IMPUNERE depuneți Cererea de rezidență fiscală pentru cel care are nevoie de certificat și Certificatul UE/SEE, cele 4 pagini cu 3 formulare, unde completați anul fiscal pentru care aveți nevoie de certificate, datele personale ale ambilor soți, semnați și datați, de restul se ocupă administrația fiscală. 🙂

Certificatul UE/SEE este cerut ,în Germania, celor care sunt încadrați în clasa a 3-a, adică sunt salariați și au soție și/sau copii în Germania sau în țară. În cazul în care cei doi soți au domicilii diferite, țin de administrații fiscal diferite, au cărți de identitate cu domicilii în județe sau sectoare diferite, trebuie să depuneți Cerere pentru rezidența fiscală pentru fiecare soț în parte la administrația de care ține conform domiciliului din cartea de identitate și Certificatul UE/SEE completat pe coloana soțului sau soției. Nu uitați de copii după cărțile de identitate. În cazul în care, depune unul din soți documentația, nu se mai cere procura, dar trebuie completat pe formularul Cerere pentru rezidența fiscal datele de la împuternicit.

Termenul legal de eliberare după depunerea actelor este de 30 de zile, de o

Actualizat 16.07.2019.

Anul acesta a fost cel mai usor. Am depus formularul CERTIFICATULUI UE / SEE (BESCHEINIGUNG EU / EWR) completat fara partea de venituri, Cererea de rezidență fiscal si in trei saptamani am ridicat Certificatul UE/SEE.

Veniturile le-am completat pe formular inainte de ridicare conform verificarilor functionarilor ANAF.

Daca nu ati declarat rezidenta fiscala in alta tara sunteti rezidenti fiscali romani indiferent de cand sunteti plecati.

Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale il completeaza cei plecatii dupa data de 30.01.2012. Cred ca are legatura cu stabilirea rezidentei fiscale in alta tara. Nu am fost pusa in aceasta situatie. Adica cei care pastreaza rezidenta fiscala in Romania nu sunt monitorizati de ANAF. Asta o spun din ce observ, nu dupa textul de lege, ci dupa ce se practica.

Numai bine!

Spor in toate!

Reclame

27 de gânduri despre &8222;Cum se obține CERTIFICATUL UE/SEE (BESCHEINIGUNG EU/EWR)&8221;

  1. contribuabilul are obligatia completarii randurilor 1-21 din formular iar administratia financiara completeaza randurile 22-30 si verifica ce a completat contribuabilul la ranurile 1-21

    Apreciat de 1 persoană

  2. potrivit instructiunilor MF in legatura cu aceste imprimate rubrica Venituri impozabile se completeaza de catre contribuabil pe baza ADEVERINTEI DE VENIT,ad-tia financiara avand obligatia de a acorda asistenta acestuia in legatura cu modul de completare a acestui certificat si apoi verificarea lui..

    Apreciat de 1 persoană

    • Bună Ileana. Mulțumesc de vizită.
      Așa ar trebui făcut, dar în practică uneori este diferit. Ce am scris eu în acest post ține strict de experiența mea pe parcursul a 4 ani la două administrații de sector.

      Apreciază

  3. Sunt mai multe tipuri de formulare de certificate postate pe google .M-am referit la rubrica Venituri impozabile si la faptul ca ad-tia financiara completeaza doar rubrica CONFIRMAREA AUTORITATII FISCALE STRAINE ,acorda asistenta privind completarea acestor certificate si verificarea acestora.Acest lucru este prevazut in instructiunile elaborate de catre MFP in legatura cu eliberarea acestor documente.

    Apreciază

    • Am înțeles opinia ta numai că în realitate dacă mergi să obții acest certificat se întâmplă cum am povestit eu. Postarea asta am făcut-o tocmai pentru ca cei care au nevoie de certificatul UE să se descurce mai ușor. Nu îmi dau seama cu ce te ocupi și care este scopul comentariilor tale, dar ca să depășești anumite momente dificile în viață trebuie să te adaptezi la mediu. Nu am povestit aici și întâmplările neplăcute în obținerea acestui certificat, care au plecat tocmai de la contrazicerea cu funcționarii publici pe textul de lege. Dacă te uiți în CV-ul meu am ceva vechime în meserie și în lupta cu funcționarii publici. În concluzie: dacă dorești să rezolvi ceva, în orice domeniu, trebuie să fii ca apa care curge printre pietre, iar dacă trebuie să scoți un asemenea certificat și te împotmolești dă de veste. Eu sunt un om practic înclinat spre rezolvarea problemelor și mai puțin înclinat spre polemici, dar căruia îi place să comunice cu oamenii. 🙂

      Apreciază

    • Imi pare rau daca ai inteles ca vreau sa fac o polemica pe aceasta tema dar nu am avut acesta intentie ci am vrut sa-ti prezint care sunt pasii legali pentru obtinerea acestui certificat avand in vedere ca cunosc foarte bine care este modalitatea de eliberare a acestuia.
      Si eu sunt un om practic ,care comunica cu oamenii si care vrea sa-i ajute in rezolvarea problemelor, acesta fiind si motivul pentru care ti-am scris.
      SUCCES IN CONTINUARE.

      Apreciază

      • Îți propun o colaborare. Te rog să faci o prezentare la pașii legali pe care să-i corelezi cu modul practic în care se urmează acești pași. Descrie lucrurile în stilul tău. Eu public prezentarea ta într-o postare separată și fac o categorie aparte de „colaborări”. Dacă mai găsim și alte subiecte, mai dezbatem. Am bănuit eu că te pricepi bine la procedură. De când am schimbat idei chiar m-am gândit să fac niște link-uri de legătură spre avocați, notari și traducători cu care colaborez. De când cu postarea asta am un trafic nesperat pe blog. Intră zilnic în medie 5 persoane cu 10 vizualizări predominant România și Germania. Hai, că poate iese o treabă bună! … și poate fi chiar începutul unei frumoase prietenii. 🙂

        Apreciază

  4. Buna seara! Mi mi s-a solicitat astazi la ANAF Dolj, CERTIFICATUL DE REZIDENTA FISCALA din GERMANIA. La acte necesare am observat ca precizati la punctul 4: Copie după certificatul de înregistrare fiscal din Germania. Imi permit sa intreb, este vreo diferenta? Cu alte cuvinte ce ar trebui sa solicit Fiscului german? Multumesc!

    Apreciază

    • Bună Ovidiu. Documentul pe care l-am atașat la obținerea Certificatului UE/SEE se numește „HINWEISE ZUR IDENTIFIKATIONSNUMMER” și specifică „PERSONLICHE IDENTIFIKATIONSNUMMER”, are două pagini A4. Pe a doua pagină are numele și prenumele titularului, denumirea locului de muncă și adresa din Germania și un număr personal într-un chenar de forma „xx xxx xxx xxx”. Mai jos pe pagină ai detaliate 9 elemente dintre care: nume, prenume, loc de muncă, adresa locului de muncă, data nașterii și naționalitatea. Cred că este vorba de același lucru, certificatul de rezidență fiscală cu certificatul de înregistrare fiscală.
      Din câte cunosc eu acest document se emite de Fiscul german la începutul angajării în muncă pe teritoriul Germaniei, atunci când alegi clasa de impozitare.
      Cu multă plăcere. Dacă mai ai întrebări te rog să le pui. În măsura în care mă pricep îți răspund. Spor în toate! și Numai bine!

      Apreciază

  5. Inca ceva, am solicitat informatii si pe grupul de FB, Emigrant in Germania unde am observat mai multa lume interesata de topic. Daca nu va deranjeaza pot pune link-ul ce duce la aceasta postare. Sunt convins ca multi vor aprecia. Sau o puteti face chiar Dvs. Multumesc!

    Apreciază

    • Nu știam de grupul „Emigrant în Germania”, este un grup închis. M-am înscris și eu în seara asta. Poți să postezi linkul. Pe blogul meu postarea este publică.
      Cu multă plăcere! Sunt foarte bucuroasă când pot să fiu de ajutor. 🙂

      Apreciază

  6. Buna ziua,
    am urmatoarea situatie:
    am solicitat un certificat fiscal de rezidenta pentru incheierea unui contract cu o companie romaneasca. Am primit certificatul. Contractul a fost reziliat. Sunt obligata sa platesc taxele estimate chiar daca contractul nu a mai fost incheiat?
    Va multumesc frumos si anticipat pentru raspuns,
    Oana Maris

    Apreciază

    • Bună Oana. Certificatul fiscal l-ai luat pentru o persoană fizică, persoană fizică autorizată sau pentru o persoană juridică? În principiu nu există obligația de a plăti taxe dacă nu ai făcut venit. Din ce cunosc eu, în cazul persoanelor fizice autorizate care declară un venit estimat (DECLARAȚIA 220)la începutul anului se plătesc taxe trimestrial pe baza unei decizii de la ANAF. Dacă nu se realizează venituri se poate depune o declarație rectificativă. În cazul firmelor impozitarea se face în funcție de venit. În cazul unei persoane fizice se încheie un contract de muncă. Nu înțeleg exact situația în care te afli, de ce ai solicitat un certificat de rezidență fiscală pentru a încheia contract cu o companie românească. Dacă vrei să detaliezi situația putem discuta în privat le adresa corinatibulca@gmail.com.

      Apreciază

  7. Bună seara! Dacă este plecat doar sotul in Germania, lucrează cu contract de muncă si nu a realizat venituri in ţară , este nevoie să cer la finanţe si formularul pentru venitul meu din tară? ( am domiciliu si in Germania, dar lucrez in ţară).

    Apreciază

  8. BUNA ZIUA VA ROG FRUMOS DACA NE PUTETI AJUTA PE MINE SI SOTUL MEU IN LEGATURA CU NISTE MOD 301-302 CE NI SE CER IN SPANIA AM INTELES CA NEAR TREBUI O ADEVERINTA PRECUM CA NU AVEM VENITURI SAU ALTCEVA IN ROMANIA NOI AM PLECAT DIN TARA IN ANUL 2004 SI NU NEAM MAI INTORS DE ATUNCI NU AVEM CASE MASINI NICI IN TARA NICI AFARA ,SOTUL E BOLNAV SI NU PREA POATE VENI IN TARA PENTRU ACESTE ACTE DAR NICI EU NU POT VENI DEOARECE EL ARE NEVOIE PERMANENT SA FIE CINEVA CU EL ARE MOMENTE CE NU SE POATE DEPLASA SI NICI DIN PAT SA SA SE COBORE MACAR VA ,AVEM 2 COPII UNUL DE 19 SI UNUL DE 11 ANI VA MULTUMIM

    Apreciază

    • Bună ziua. Adeverința de venit se obține de la ANAF-ul pe raza căruia domiciliați. Adeverința se obține personal sau prin împuternicit (o rudă sau o cunoștință din România pentru care trebuie să aveți copia actului de identitate). Cea mai avantajoasă soluție este să găsiți cel mai apropiat consulat român unde să vă deplasați. Încercați să sunați la telefon, să obțineți o programare și să explicați situația în care vă aflați. În România împuternicitul trebuie să aibă o procură de la dumneavoastră. După ce obțineți procura și i-o trimiteți împuternicitului acesta merge la ANAF-ul de care țineți conform actului dumneavoastră de identitate și completează două cereri de adeverință de venit, pentru dumneavoastră și soțul dumneavoastră. Părerea mea este că în Spania aveți nevoie și de un certificat de rezidență fiscală în România la care atașați adeverințele de venit.
      Adeverințele unde au fost cerute: la Casa de Sănătate din Spania pentru carul de sănătate sau la Administrația Fiscală din Spania pentru calculul impozitului pe venit?
      Vă rog să reveniți cu detalii și vă promit că sun eu la Asistență Contribuabili și întreb la rândul meu mai detaliat despre actele de care aveți nevoie.

      Apreciază

  9. deci, de la anaf luam adeverinte si apoi cu ele e facem?Ca nu am inteles pe mai departe unde depunem toate celelalte formulare, cele 4-2 in germana si 2 in romana?In germania la fi ante sau in romania la administratia financiara?depunem dar unde?mai exact, va rog.”chestionarul de stabilire rezidenta fiscala” de la anaf ce reprezinta si cand trebuie depus la anaf si la acesta adaugam si un certificat de rezidenta fiscala cerut si emis de la finante din germania?pe toate site urile si grupurile doar informatii incomplete, sa depunem aiurea sa asteptam scrisori de la administratii, finante cu ce anume mai trebuie la dosar, sa dureze o vesnicie si pt.cine nu are pe nimeni in romania sa ii procure diferite acte. ..

    Apreciază

  10. Buna ziua vin si eu cu o intrebare la D.nv daca am deja formularu din Germania eu lucrez acolo sotul aici . Este deja necomplectat de Germania se poate complecta pt sotu aici apoi eu acolo va rog?

    Apreciază

  11. Buna ziua.Am rug aminte sa ma lamuriti daca in situatii in care sunt de cetatean roman cu domiciliul in Romania si residenta si in Germania,pensionar al sistemului public de pensii din Romania ,trebuie oare sa depun in Germania certificatul UE SEE de la ANAF pentru veniturile realizate din cedarea folosintei bunurilor chiar daca nu am numār de identificare fiscala in Germania iar sotia este salariata de stat in Romania unde are si domiciliul.Va multumesc .Iosif.A.S

    Apreciază

    • Buna ziua. Din ce cunosc eu formularul este cerut de autoritatile Germane pentru calculul impozitului pe venit la salariatii angajatorilor germani care au optat pentru clasa a 3-a. Acestor salariati li s-a alocat un numar de inregistrare fiscal de la angajare. Am studiat problema rezidentei fiscale doar in cazul salariatilor. Probabil ca daca inchirierea are loc in Germania si dumneavoastra ar trebui sa depuneti acest formular si nu o faceti administratia fiscala germana va va notifica.

      Apreciază

  12. RO-Lari
    Dupa doi ani in G, acord consultanta din 1991!
    Va felicit pentru initiativa. Dar oricat ai vrea tot raman si puncte slabe:
    – Am vreo 4-5 raspunsuri de la Minister si ANAF, taman acum am citit unul de prin 2001. Asa am ajuns pe site-ul dvs. cautand un raspuns – Completarea EU/EWR – TOATE cele 3 rubrici.
    ANAF spune ca obligatia sa este sa completeze doar Venitul brut – si alte sume de 6 lei castigate de solicitant. Totala impotenta functionala sa nu zic alfabetism.
    Deducerile din rubrica a doua, sunt asteptate de Finanzamt Germania, ANAF ignora ca nu intelege „cuvantul german „Werbungkosten” cheltuieli salariale, aparute in variantele in limba romana: Corect este sa se completeze toate cele trei rubrici. Astfel Germania va impozita Net si nu Brut – asa ca ANAF din impoztenta lasa bugetului Germaniei sume cuvenite romanilor din recalculare si restituire impozit.
    – Am vrut sa-mi dau doctoratul in Drept cu aceasta tema dar cum nu am spatiu de o carte punctez:
    1.Depunerea ESt.E (Declaratiei de impozit pe venit) se face pentru 4 ani, anterior, separat pe an. Cei care lucreaza ca Gewerbe o fac la un an.
    2. Clasa 1 (necasatorit dar si casatorit) avantajeaza lucrator caci impozit platit de firma – tu recupereze plusul platit de patron! Clasa 3 merita sa ai cand platesti tu impozitele! Sumt mai multe clase – evident functie de context.
    3. Cheltuielile cu copiii nu se mai deduc din 2007, cand am intrat in UE, pe motiv ca primesc alocatia!
    4. Pacaleala caci din 31.12.2017 Alocatia se mai plateste doar pe 6 luni anterioare si nu pe 4 ca pana la acel moment. Daca nu primesti Alocatia pe 2016/2017 azi, ai pierdut la EST.E la acesti ani – dreptul la deducere!
    5. Dupa reactii adverse, am reusit sa determin FAMILIENKASSE sa accepte plata Kindergeld si … anterior celor 6 luni oferite de art.66 ESt.G! Dar doar celor ce aveau totusi niste cereri anterioare 31.12.2017. Inca consider Neconstitutional si in contradictie cu Decizia UE care nu accepta discriminari!
    Etc. poate mai revin.
    P>S Scuze daca sunt erori – nu am timp sa recitesc, am niste lucrari urgente.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.